lisanvanhulten.reismee.nl

Tijd gaat sneller dan het besef

Je kunt inmiddels wel stellen dat de tijd hier sneller gaat dan het besef. Nu, zondagavond, rond een uurtje of 10, zit ik in het bekende cafeetje mijn verhaal te typen van afgelopen weekend. Het project bij Beautiful Gate is afgerond en zit erop. Vier mooie dagen doorgebracht met veel sporten en het helpen van kinderen en families hier in de buurt. Wegens de afwezigheid van de coaches hadden we de vrijdag vrij. Door de projectgroep van Beautiful Gate werd deze ingericht met een “Beachday”. ’s Ochtends vroeg reden we met onze vertrouwde chauffeur eerst nog even naar Kensington. Dit is een van de Townships waar we de komende twee weken doorbrengen en het was alvast tijd voor een korte kennismaking. De kinderen stonden al voor ons klaar, zongen een liedje en vervolgens mochten wij onszelf op een zingende en dansende manier voorstellen. Toen nog even onze MINI-DEMO opgevoerd en deze samen dansend afgesloten. Een korte rondleiding door de school en het sportveld dat nog verder ingericht gaat worden. Naast verschillende sporten, wordt hier nog een pad aangelegd op een grasveldje en diverse fitnessapparaten geplaatst. Na deze hartverwarmende kennismaking reden we door naar het strand en hadden we even de tijd om heel de week gezamenlijk met elkaar door te nemen. Hier is het midden zomer, dus over de temperatuur hebben we niks te klagen. Lekker met zijn allen wat gegeten en daarna met zijn allen (en een aantal andere strandliefhebbers die er zin in hadden) diverse sporten gedaan. Beachvolleybal, beachvoetbal, beachtennis, surfen.. Niks is te gek voor de Sporthogeschool studenten ;).

Vervolgens brak ons echte “weekend” aan. Onze werkweek is ook gewoon van maandag tot vrijdag, dus op de zater- en zondagen hebben we wat tijd voor onszelf. Vanaf morgen worden we immers ook opgesplitst, dus is het wel fijn om in de weekenden elkaar te zien en bij te kunnen kletsen. Ook vandaag zijn we weer vroeg vertrokken. Eerst gingen we naar de markt op de Longstreet, midden in de stad. Het eerste winkeltje was raak. Ik zag iets wat ik wilde hebben. We gaan door en jawel, ook bij het tweede winkeltje zag ik iets wat ik wilde hebben. En het derde, het vierde, het vijfde winkeltje…
Een aantal souvenirs gekocht en verder vooral veel foto’s geknipt van deze typisch Afrikaanse marktjes. Straatmuzikanten zijn er hier genoeg. Op een gegeven moment kwamen we een super leuk bandje tegen van drie heren, waarvan de zanger een echte rock stem had. Zo lekker schor, heerlijk Bob Marley covers zingen. We konden dan ook niks anders dan met ze meezingen en meedansen op straat en daarna een gaaf T-shirt van ze kopen als aandenken. Bij ons project staat natuurlijk 1 ding centraal: verbroedering! En dat kan natuurlijk ook gewoon in het weekend J. Na Longstreet reden we door naar het Waterfront, het meest luxe gedeelte van Kaapstad. Iets minder marktjes en meer winkels zoals je ze bij ons in de stad zou vinden, maar een prachtige haven waar je ook je ogen bij uitkeek.

Zondag stond in het teken van “on Top of The World”. We gaan hier twee bergen beklimmen: de Tafelberg en Lion’s Head. We zijn begonnen met Lion’s Head en ik kan jullie wel vertellen dat het een goede opwarmer was. Er was nog genoeg plek in de bus, dus we hebben twee coaches van Beautiful Gate uitgenodigd om met ons mee te gaan. Zij hadden zelf nog nooit deze berg beklommen. Het viel niet mee, maar na wat pijn en moeite hebben we de top bereikt. We bleven ongeveer een halfuurtje bovenop de berg om te genieten van het uitzicht en wat foto’s te maken. Een fijn moment om even uit te waaien en alles van afgelopen week te verwerken. Het was een hele mooie eerste week, waar ik nu al een heel boek over kan schrijven. Mijn sponsorshirt heb ik natuurlijk ook meegenomen, om via deze weg nogmaals mijn hoofdsponsoren flink te bedanken! In de eerste week hebben we al veel voor de kinderen, coaches, families en organisaties kunnen betekenen en dat is natuurlijk waarvoor we zijn gekomen.

Ondanks dat de zwemlessen al een week bezig zijn, begint vanaf morgen dan echt mijn project! Ik vertrek samen met 9 andere studenten, 2 supervisors en 1 lesdocent naar Langa om een vervolg te geven aan de zwemlessen, het opleiden van zwemcoaches, het aanleggen van drie sportvelden en de kids in beweging te gaan brengen met allerlei sporten. In Langa is er de laatste paar maanden veel sprake van ganstarism en deze twee weken zijn bedoeld om een plek te creëren waar kinderen na school en in hun vrije tijd terecht kunnen om ze op deze manier van de straat te houden. Tevens verblijven we van maandag t/m vrijdag in gastgezinnen, dus ik hoop dat er wat WiFi is om jullie op de hoogte te houden van dit grote avontuur. Ik heb er in in iedergeval ontzettend veel zin in!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!